Logo

VR(Virtual Reality) یا واقعیت مجازی چیست ؟


image

VR(Virtual Reality)  یا واقعیت مجازی چیست ؟

از زمان باستان تخیلات بشر بر در و دیوار و سنگهای درون غارها نقش می بسته اند و برای چندین هزار و یا چندین میلیون سال به همین شکل بوده است .پس از پیشرفتهایی که در زندگی انسان بوجود آمد این تصاویر با نقاشیها جایگزین شدند و اغلب بر روی بوم و کاغذ و با استفاده از تعداد رنگهای زیاد نقاشی شده اند . در سده ی اخیر فارغ از انیمیشنهای باستانی ، انسان موفق به ساخت و خلق انیمیشن یا نقاشی متحرک شد و با ترسیم چند نقاشی دارای تفاوت اندک و نمایش پشت سر هم آنها توانست به تخیلات خود که بر روی کاغذ ترسیم کرده بود حرکت نیز اضافه کند و به اصطلاح به آنها جان ببخشد .در ادامه ی این پیشرفتها در سه دهه اخیر تصاویر کامپیوتری نیز اضافه شدند ، به گونه ای که کارتونهای امروزی بدون استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری ساخته نمیشوند و فیلمهای سینمایی کارتونی در زمانی کوتاه به لطف این نرم افزارها ساخته می شوند .

اما آیا شما هم تا کنون این رویا را داشته اید که خودتان مانند " آلیس در سرزمین عجایب " در یک سرزمین رویایی که از جنس کارتونهای کامپیوتری باشد قدم بزنید و به اطراف خود نگاه کنید و محیط رویایی طراحی و پیاده سازی شده توسط کامپیوتر را تجربه کنید؟

اگر چنین رویایی دارید باید بگویم به دنیای جدید "واقعیت مجازی (Virtual Reality) " خوش آمدید.

سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که :

 چگونه میتوان وارد دنیای واقعیت مجازی شد ؟

پاسخ : کافیست یک عدد عینک VR تهیه کنید (برخی از فروشگاهای کامپیوتر و موبایل می فروشند).

برخی از این دستگاه ها یک پوسته پلاستیکی یا حتی مقوایی هستند که باید گوشی موبایل خود را در آن جاسازی کنید و برخی از آنها خودشان صفحه نمایش داخلی دارند و نیاز نیست که گوشی موبایل خود را درون آنها قرار دهید .

(در زمان نگارش این مقاله تنها راه ورود به VR همین است ولی به عقیده نگارنده در آینده نزدیک روشهای دیگری نیز بوجود می آید .)

پس از قرار دادن این عینک (در زمان نگارش این مقاله کمی غیر عادی تر و بزرگتر از عینک معمول میباشد .) بر روی چشمانتان دنیایی مجازی را خواهید دید که در آن میتوان راه رفت و به اطراف نگاه کرد . این فضا میتواند بر اساس مکانی واقعی طراحی شده باشد یا کاملاً زاییده تخیلات شخص یا اشخاص دیگر باشد .

مثلاً تخت جمشید بازسازی شده در کامپیوتر به صورت سه بعدی یا موزه لوور در پاریس یا یک سیاره ناشناخته در کهکشانی دور .

نگارنده امیدوار است که با خواندن این مطلب بخشهای تاریکی از واقعیت مجازی را برای شما روشن کرده باشد و از اینکه وقت خود را صرف خواندن این مطلب کردید سپاسگزارم .

هرگونه کپی مجاز است اما با ذکر منبع

مهرداد اعتمادی مقدم

دانش آموخته دکترای علوم کامپیوتر و پژوهشگر علم

Share on WhatsApp: